Misfornøyd med håndverker’n? Dette bør du vite


oppussing, håndverkertjenester
Foto. Adobe Stock

Håndverkstjenester ligger høyt oppe på listen over det vi nordmenn klager mest på. Selv om det skal sies at det fins svært mange håndverkere som gjør en skikkelig og god jobb, er det ikke bestandig alt går etter planen når vi hyrer inn noen til å bygge, fikse eller reparere noe i boligene våre. Noen ganger kan feil bli gjort, av og til kan det gå riv, ruskende galt, og i kjølvannet av dårlig eller mangelfullt arbeid følger ofte både frustrasjon, problemer og konflikter mellom partene.

Hva klager vi på?
Det kan være mange grunner til at vi ønsker å klage på håndverkeren. Det kan handle om alt fra mindre «skjønnhetsfeil» som bare irriterer til mer alvorlige ting som kan få følger for både tilstanden på boligen – og gå utover livskvaliteten.
De fleste klagene dreier seg om følgende:

  • Dårlig, feil eller mangelfullt arbeid
  • Slurv – arbeidet er stygt utført, eller det er valgt lettvinte løsninger
  • Forsinkelser – jobben blir ikke ferdig til avtalt tid
  • Pris- denne blir betydelig mye høyere enn avtalt, uten at det har blitt opplyst om årsaken eller at dette er godkjent av forbruker på forhånd

Håndverkertjenesteloven
Det fins lover og regelverk å forholde seg til på de aller fleste områder i samfunnet. Dette gjelder også når det handler om byggesaker og forholdet mellom deg og håndverkere du engasjerer for å gjøre en jobb i boligen din.
Som lovverk flest er håndverkertjenesteloven en relativt tung og ikke spesielt lettfattelig sak, men i korte trekk kan vi si at dette er en lov som alle håndverkere er pliktige til å følge, og som regulerer hvordan tjenestene mellom deg som privatperson og næringsdrivende håndverkere skal gjennomføres når det skal utføres reparasjoner, vedlikehold, installasjoner og ombygging på boligen din.
Håndverkertjenesteloven gjelder ikke ved oppføring av ny bolig, dette reguleres av bustadoppføringslova.

Håndverkertjenesteloven sier blant annet noe om hva du skal kunne forvente av håndverkeren – som at arbeidet blir fagmessig utført, at det blir benyttet materialer og produkter av god kvalitet, om forhold i forbindelse med fastsettelse av pris på jobben – og om hvilke rettigheter du har dersom arbeidet som blir gjort ikke svarer til forventningene.

Når det gjelder pris på et prosjekt, er det vanlig at håndverkeren gir deg et prisoverslag på forhånd. Hvis denne summen skulle vise seg å bli vesentlig mye høyere enn først beregnet, plikter håndverkeren å kontakte deg om dette.

Loven fastslår også at håndverkeren har frarådningplikt overfor deg som forbruker. Det betyr at han/hun er pliktig til å gi deg beskjed hvis du ønsker å få utført en jobb som vedkommende mener ikke er gjennomførbar i praksis eller som ikke vil være til nytte for deg.
Frarådingsplikten innebærer også at håndverkeren kan nekte å installere/benytte produkter som du kanskje har handlet inn på egen hånd, men som vedkommende mener at det ikke vil være forsvarlig eller egnet å bruke.

Selv om håndverkertjenesteloven i første omgang har som formål å skulle beskytte deg som privatperson og mottaker av en håndverkstjeneste, har du også plikter som må overholdes.
Som forbruker er du blant annet pliktig til å betale for arbeidet i henhold til avtalen. Er du for sent ute med betalingen, har håndverkeren rett til å kreve renter.
Videre er du forpliktet til å møte håndverkeren, motta materialene til prosjektet, og lagre og oppbevare det som er nødvendig for at arbeidet skal gjennomføres.
Oppfyller du ikke forpliktelsene dine i kontrakten, kan håndverkeren avslutte oppdraget eller kreve erstatning for økonomiske tap de lider som følge av ditt brudd på kontrakten. Avtalen kan også heves og det kan kreves betaling for arbeid som allerede er gjort.

Skriv kontrakt!
For å ha best mulige forutsetninger for å kunne oppnå et godt sluttresultat – eller å komme noen vei med en klagesak, er det viktig å ha inngått en skriftlig kontrakt med håndverker før arbeidet starter. Håndverkertjenesteloven gir klare retningslinjer for hva denne bør inneholde. Du kan finne ferdige maler til en slik kontrakt på nettet, blant annet på hjemmesiden til Forbrukerrådet.

Reklamasjon
Det er ikke bestandig man oppdager feil eller mangler med en gang. Derfor er det fem års reklamasjonsrett på arbeider som er utført på fast eiendom, som hus og hytter.
Det er likevel viktig å alltid melde fra så snart du oppdager eventuelle feil, sånn at du unngår å miste reklamasjonsretten.

Hva gjør du hvis du ikke er fornøyd?
Håndverkertjenesteloven gir flere forslag til hvordan du kan reagere dersom du mener at håndverkeren ikke har gjort en tilfredsstillende jobb.

  • Du kan holde igjen deler av betalingen.  Ifølge håndverkertjenesteloven trenger du ikke å betale for tjenester som ikke har blitt utført, eller som er utført feil. For tjenester som har blitt utført etter avtalen må du likevel betale.
  • Du kan kreve at feil eller mangler som er gjort blir rettet opp. Loven fastslår at håndverkeren har både rett og plikt til å forsøke å fikse feil som har blitt gjort. Dette skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Rettingen skal skje for håndverkerens regning.
  • Hvis håndverkeren ikke kan eller vil rette opp feilen, kan du kreve avslag i prisen. Dette skal tilsvare kostnadene ved å få rettet feilen. Hvis prisen på å rette feilen blir urimelig i forhold til den nytten du vil få, skal prisavslaget settes til forskjellen mellom den avtalte tjenesten og mangelfull tjeneste.
  • Du kan si opp avtalen. Hvis det er gjort feil som gjør at du ikke får noen nytte av jobben som er utført, kan du kreve å heve avtalen, og håndverkeren har ikke krav på betaling. Håndverkeren kan kreve å få tilbake materialer, dersom dette ikke er til større ulempe for deg. For det som ikke kan tilbakeleveres, kan håndverkeren kreve et vederlag tilsvarende verdien dette har for deg. Dersom avtalen for resten av arbeidet blir hevet, kan håndverkeren kreve full betaling, minus hva det vil koste å få utført den delen som står igjen.
  • Du kan kreve erstatning for økonomisk tap som følge av mangelen. Erstatning kan kreves i tillegg til retting, prisavslag og heving.

Gangen i en klagesak
Dersom du ønsker å klage på en håndverkstjeneste, bør du i første omgang kontakte håndverkeren/bedriften direkte for å forsøke å finne en god løsning som begge parter kan være tjent med. Å få ordnet opp i fred og fordragelighet vil alltid være den beste og enkleste løsningen for alle.
Det anbefales at du sender klagen skriftlig. Da vil du samtidig ha bevis på at du har reklamert innen fristen.
Klagen bør inneholde en beskrivelse av hva du mener er galt, og feil kan med fordel dokumenteres med bilder.
Som nevnt tidligere har håndverkeren både rett og plikt til å forsøke å rette opp feil som har blitt gjort før du eventuelt går videre med klagen.

Godtar ikke håndverkeren klagen, kan det være aktuelt å ta saken videre til Forbrukertilsynet. Dette er en offentlig tilsynsmyndighet som blant annet har til oppgave å mekle mellom forbrukere og næringsdrivende.

Funker ikke dette heller, er Forbrukerklageutvalget neste stopp. Dette er et domstollignende organ som kan behandle saker som har vært meklet i Forbrukertilsynet.
Når en sak blir klaget inn for Forbrukerklageutvalget, vil utvalget vurdere de rettslige sidene av saken basert på sakens dokumenter og fatte et vedtak. Dette vedtaket er bindene, med mindre en av partene velger å ta saken videre til tingretten.

I så fall er tingretten neste post på programmet. Dette vil imidlertid sjelden være spesielt tjenlig for noen av partene, og så sant det er mulig bør man forsøke å finne en løsning på konflikten før den når så langt.

Det beste er naturligvis å slippe og måtte klage i det hele tatt. Klagesaker fører som regel bare til mye ekstra styr og i mange tilfeller også dårlig stemning mellom partene. Derfor er det god grunn til å gjøre sitt beste for å unngå å havne i en slik situasjon.
Som før nevnt fins det massevis av dyktige håndverkere her i landet som gjør en utmerket jobb, og det er disse du vil ha tak i når du skal ha utført et oppdrag!
Så bruk tid på å finne fram til de beste folka. Sjekk referanser, skriv en skikkelig kontrakt – og sørg for å ha en god dialog med håndverkeren hele veien. Du kan spare deg selv for mye uønsket trøbbel på denne måten.

Tips: Skal du bygge eller pusse opp bad, vil boka Nytt bad fra SINTEF være en veldig god investering. Her finner du massevis av gode tips og råd til hva du bør tenke på og hvordan du bør gå fram for at prosjektet skal bli vellykket. Fagrådet for våtrom (FFV) gir også råd om bruk av håndverkere og hva som er viktig å få med i en kontrakt i et eget kapittel i boka. Du finner den på sintefbok.no  

Lykke til!

Categories: håndverkere, håndverkertjenester, Oppussing, regelverkTags: , , , ,

Leave a Reply

Discover more from BADEBLOGGEN

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading