De fem hotteste irritasjonsmomentene på badet


I våre dager fins det knapt et tema i verden som ikke blir grundig kartlagt og vitenskapelig dokumentert gjennom seriøs forskning, med meningsmålinger og statistikker.

Det skal godt gjøres å aldri ha blitt oppringt av et eller annet firma som holder på med nettopp dette, for å besvare noen “enkle” spørsmål som bare vil ta så og så mange minutter og i realiteten kan dreie seg om akkurat hva som helst. Som alt fra hvor mange aviser du har lest den siste måneden, via hvilket parti du tror du kommer til å stemme på til neste valg til hva du på en skala fra 1-10, der 10 er det beste, syns om de nye vegetarburgerne til Tine.

Det er ved hjelp av bl.a. meningsmålinger vi til enhver tid holdes oppdatert på hvordan Erna og Jonas ligger an i løypa eller på hvor stor andel av befolkningen som syns at vindmøller er noe herk.

Meningsmålinger er også et effektivt verktøy for produsenter av varer og tjenester for å skaffe seg kunnskap om hvordan produktene deres blir mottatt av forbrukerne, og om og eventuelt hvor de har forbedringspotensiale.

Av og til dukker det også opp resultater av undersøkelser som i første omgang kan virke mer underholdene enn direkte samfunnsnyttige.

Som da den internasjonale analyse- og konsulentvirksomheten YouGov for et par år siden ble bedt om å foreta en undersøkelse for en stor og velrenommert produsent av baderomsutstyr for å kartlegge hva det norske folk irriterer seg aller mest over på badet…

Selv om dette er et evig aktuelt tema som har vært gjenstand for mang en opphetet diskusjon rundt om i de tusen hjem, er det liten grunn til å tro at denne bedriften har brukt ressurser på en meningsmåling bare for å gi oss forbrukere underholdende lesning – selv om vi selvsagt setter pris på sånt.

Derimot er det rimelig å regne med at det har blitt gjort for å kunne kartlegge hvor problemområdene til folk flest befinner seg og hva som derfor kan være smart å ta med i betraktningen når nye produkter skal utvikles.

Vi setter pris på det også, for det viser seg at av alle rommene i huset er det nettopp badet som er åsted for de fleste irritasjonsmomentene.

Sånn har det vel i grunnen stort sett vært så lenge vi har hatt en partner og et bad under samme tak, for det er ofte den vi lever sammen med som får gjennomgå.

Selv om utviklingen går framover, stadig nye produkter og løsninger kommer til og kanskje forandrer vanene – og uvanene våre over tid, ser evnen til å kunne grave fram noe å ergre oss over – både ved badet og partneren vår ut til å bestå.

Når vi så får servert en fiks ferdig 5 på topp- liste over de største irritasjonsmomentene på norske baderom, så er dette kjærkomment lesestoff for mange. Det gir oss sammenligningsgrunnlag, noe vi kan identifisere oss med og kjenne oss igjen i. Vi innser at vi ikke på noen måte er alene om å ha en partner som aldri skifter ut den tomme dorullen med en ny, eller som dekorerer servanten med skjeggrester hver gang han barberer seg.

Graden av frustrasjon i forhold til de ulike irritasjonsmomentene på et bad vil naturlig nok variere litt, avhengig av alder og kjønn, men felles for oss alle er ifølge meningsmålingen som ble foretatt at det som viser seg å ergre oss aller mest, er flekker på speilet.

Fingermerker eller tannkremflekker på speilet irriterer kort sagt de fleste, men det er likevel flere kvinner enn menn som reagerer såpass kraftig over dette at det går ut over humøret.

Fenomenet “hår i sluk” er et annet stort og velkjent irritasjonsmoment for begge kjønn, men også her tar kvinnene en knapp ledelse på irritasjons-skalaen, til tross for at det neppe er noen tvil at det er den kvinnelige parten i et forhold som oftest selv er årsaken til at problemet oppstår. Her blir det imidlertid lagt vekt på at skjeggrester i vaskeservanten kan være en medvirkende årsak.

Å bli møtt av en tom dorull derimot, er det flest menn som reagerer negativt på, selv om kvinnene følger hakk i hæl. Dette med enkelte individers manglende evne til å legge ned dosetet etter seg er imidlertid noe som går flertallet av kvinner enda mer på nervene enn at den tomme toalettrullen ikke har blitt erstattet med en ny.

Irritasjonsmoment nr. 3 – tom dorull
Foto: Anne-Sofie Tjerbo

Dårlige oppbevaringsmuligheter på badet er en annen kilde til frustrasjon, og her er det særlig alder som er en avgjørende faktor. Dette er noe som spesielt de mellom 18 og 39 lar seg hisse opp over. Folk over 50 derimot, irriterer seg minst over dette, noe som kan henge sammen med at mange i denne aldersgruppen har større bad og dermed bedre plass.

Den sammenlagte 5 på topp irritasjons-listen, uavhengig av kjønn og alder ser slik ut:

  1. Flekker på speil
  2. Hår i dusjen
  3. Tom dorull
  4. Dårlige oppbevaringsmuligheter
  5. Toalettsetet er ikke lagt ned

Meningsmålinger over akkurat dette emnet er ikke noe nytt fenomen, og dersom du har hatt glede og interesse av å følge med på temaet gjennom noen år, så vil du kanskje legge merke til minst to interessante ting med denne nye versjonen.

Her har det nemlig skjedd saker.

Den gamle klassikeren “toalettsetet er ikke lagt ned”, som bare for noen år siden tronet helt på listetoppen sammen med “ikke sette korken på tannkremtuben”, har blitt skjøvet helt nede på en 5.plass. Og tannkremtube-korken er ikke engang med på listen lenger.

Sistnevnte skyldes med stor sannsynlighet ganske enkelt at etter at tannkremprodusentene begynte å utstyre alle tannkremtuber med vippelokk, var problemet løst og saken ute av verden en gang for alle.

Hvordan dosetet har havnet helt nede på femteplass derimot…

Er det lov å håpe på at oppdragende virksomhet gjennom mange år kan være en medvirkende årsak?

Categories: baderom, UkategorisertTags: , , ,

Leave a Reply

%d bloggers like this: