
Foto: Anne-Sofie Tjerbo
Hvis du er en av veldig, veldig mange andre som har valgt å legge ferien til hjemlandet og dermed er på farten langs norske veier i sommer, er det gode muligheter for at du av og til svipper innom en av de mange rasteplassene som finnes, – kanskje for å spise, muligens for å strekke litt på beina, eller rett og slett fordi det er påkrevd med en aldri så liten tissepause etter mange tilbakelagte mil.
Du er sikkert godt kjent med prototypen på en norsk rasteplass: En stripe asfalt til å kjøre inn og ut på, noen velbrukte bord og benker strødd litt sånn rundt omkring i busk og kratt – av og til i naturskjønne omgivelser, i verste fall bare med utsikt ut over E6’en.
Du kjenner sikkert til sanitærforholdene på slike plasser også. Som oftest en relativt sliten rødmalt trehytte, strategisk plassert langs asfaltstripen, bygd en gang for lenge siden for å stå til Dovre faller og for å tåle trøkket fra en endeløs strøm av veifarende turist-rumper. Ytterst sjelden særlig forlokkende å oppholde seg i lenger enn høyst nødvendig, og aller helst ikke i det hele tatt. Passerte du samme veistrekning på nittitallet, er det gode muligheter for at den sto der allerede da, – like lite sjarmerende den gangen som nå.
Men brems litt.
Dersom du har øynene med deg langs veien i sommer, vil du kunne oppdage at det har skjedd og skjer noe revolusjonerende nytt på rasteplass-fronten mange steder.
Det bygges. Og det bygges kreativt, stilig og spennende!
En rasteplass er ikke nødvendigvis lenger bare en rasteplass med en do som bare er en do, men i mange tilfeller, tro det eller ei, arkitektoniske små perler av noen byggverk!
I de senere årene har det blitt lagt ned betydelig ressurser nettopp for å gi deg, meg og alle andre som ferdes langs veien opptil flere spesielle, spennende og kule do-opplevelser – og en god grunn til å legge inn en ekstra hvilepause.
Hvis du befinner deg på hjul langs en av Norges Nasjonale turistveger, er det gode muligheter for at du kommer til å støte på opptil flere av dem underveis.
Og de er vel verdt å ta en stopp for – enten det er for å gjøre bruk av et toalett helt utenom det vanlige, eller bare er for å nyte synet av det – og naturen omkring.
Prosjektet Norges Nasjonale turistveger, som i alt består av 18 ulike veistrekninger landet rundt, var opprinnelig et prøveprosjekt fra 1994 – 1999 på oppdrag fra stortinget og regjeringen. Dette har siden blitt videreført, og planen er at det skal framstå som en helhetlig reiselivsattraksjon innen 2023. Derfor popper det stadig opp ny, spektakulær arkitektur langs disse utvalgte veiene, i form av både utkikkspunkt, rasteplasser, servicebygg – og kule toaletter.
Hvem hadde egentlig noen gang drømt om at norske rasteplass-doer skulle komme til å bli små turistattraksjoner i seg selv og severdigheter som blir lagt merke til i resten av verden? Men det er akkurat det som er i ferd med å skje. Flere av de nye veitoalettene som har kommet opp rundt om i landet, har fått stor oppmerksomhet, også i utlandet.
Et godt eksempel er det bølgeformede toalettet på Ureddplassen i Gildestål på Helgelandskysten som den engelske storavisen The Telegraph har blitt beskrevet som verdens vakreste offentlige toalett.

I tillegg til å være rasteplass er Ureddplassen også et minnested over de omkomne fra ubåten KNM “Uredd”, som gikk på en mine og sank under 2. verdenskrig.
Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter
Foto: Lars Grimsby/Statens vegvesen
Flere steder pågår det hektisk byggeaktivitet akkurat i disse dager. Et av stedene er på fergekaia i Moskenes i Lofoten der det i løpet av året skal stå ferdig et nytt bygg med venterom og toaletter.

Foto: Anne-Sofie Tjerbo

Foto: Anne-Sofie Tjerbo
Siden veien som snirkler seg gjennom hele Lofoten, fra Å i øst til Raftsundet i vest, er en av de kjørerutene som faller inn under begrepet Nasjonal turistveg, kan denne strekningen skilte med opptil flere flotte rasteplass- og toalettprosjekter som det kan være verdt å få med seg.
Et av de mest kjente er kanskje veitoalettet på Akkarvikodden, som er utformet av arkitekten Manthey Kula og av det internasjonale designmagasinet Design Curial kåret til et av verdens ti fineste offentlige toaletter. De høye, spisse takvinklene på bygget er ment å skulle etterligne de steile fjellene i området rundt og lyset slippes inn i rommet gjennom taket, som er av glass.

Anne-Sofie Tjerbo
Severdige toaletter og rasteplasser som er verdt å avlegge et besøk, er forøvrig å finne langs alle de Nasjonale turistveiene våre, over hele landet fra nord til sør, og det ferdigstilles stadig nye.
Legger du turen til Senja, kan du benytte anledningen til å slå lens i den etter hvert svært så velkjente “gulldassen” ved Ersfjordstranda.

Og befinner du deg i Ryfylke, kan det være verdt til å få med deg det spesielle toalettet på rasteplassen Ostasteidn, som kom på plass i 2018. Toalettet er malt med en moseblanding slik at det på sikt vil få en mosegrodd fasade og gå mer i ett med terrenget.

Arkitekt: KAP Kontor for Arkitektur og Plan AS
Foto: Lars Grimsby/Statens vegvesen
Og det fins mange, mange flere. De loslitte, rødmalte er kort og godt i ferd med å bli danket ut til fordel for nye, spenstige, råkule arkitekttegnede byggverk over hele Norge.
Så uansett hvor du er på vei i sommer,- få med deg de godbitene du finner langs kjøreruten din og la dem bli en del av den gode ferieopplevelsen!
Les og lær mer om Nasjonale turistveger på nasjonaleturistveger.no
Det hører med til historien at det ikke er alle nybygg langs norske veier som blir like høyt verdsatt. De nye Veitoalettene langs E6 på Strandlykkja i Stange bl.a. – har fått en del til å se rødt – bokstavelig talt.

Foto: Anne-Sofie Tjerbo
For de koster. Ikke så rent lite. Prislappen er på 8,5 mill pr. bygg, noe som etter sigende gir en kvadratmeterpris på 200 000 kr., omtrent det dobbelte av det du må betale for en leilighet på Frogner i Oslo.
Mens prosjektene langs de nasjonale turistveiene finansieres med midler fra staten og i noen tilfeller kommuner og fylkeskommuner, betales disse toalettene med bompenger.
Og sånt blir det fort rabalder av.
Men for å se positivt på det: Med mindre du har tenkt å kjøpe toalettet og bosette deg i det, så slipper du å finansiere det helt på egen hånd, og når alt kommer til alt så syns i hvert fall undertegnede at det er langt mer vel anvendte penger å spandere noen bompenge-kroner for å få muligheten til å slå i hel et par minutter i en skikkelig artig rød sak med vakker utsikt over Mjøsa enn det er å måtte punge ut for å få sitte i kø i rushtrafikken inn til Oslo…

Foto: Anne-Sofie Tjerbo
Forøvrig setter Fagrådet for våtrom stor pris på at lekkasjesikkerheten har blitt ivaretatt med sluk i gulvet selv om det ikke er et bad!
Ha en fortsatt riktig god sommer!
Leave a Reply